تحقیق شماره 14(فلزات گران بهاء -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

«به نام ذات بی همتا» 
 نام ونام خانوادگی محقق :نظیره دانشیان

   کـــــــــــــــلاس :اول راهنمایی 

نام کتـــــاب:فلزات

  نویسنده:کاترین وایمن

مترجم:فهیمه گلفشان
 

موضوع:فلزات گران بهاء(طلا- نقره- پلاتین)

طلا

فلزاتی مثل طلا، نقره و پلاتین گران قیمت هستند، زیرا هم کمیابند و هم خیره کننده ! این فلزات با دوام هستند و برای ساخت زیور آلات ظریف مناسبند. اما فلزات قیمتی کاربردهای علمی دیگری نیز دارند که بسیار مهم تراست.

طلا می تواند نور و گرمای تابیده به ان را به مقدار زیادی باز بتاباند؛ در نتیجه به عنوان پوشش در فضاپیما و ماهواره ها به کار می رود تا آنها را در برابر نور خورشید حفظ کند. همچنین برای متمرکز کردن پرتوهای لیزری در تجهیزات صنعتی و پزشکی، بهترین انتخاب است.

آیا میدانید؟

علامت اختصاری طلا Au     است که از واژه لاتین aurum    به معنای " درخشش سحر گاهی" گرفته شده است.

اولین بار انسان های عصر حجر، طلا را به عنوان زیورآلات به کار بردند.

اگر چه طلا و نقره هنوز هم به جای پول به کار می روند، اما امروزه، سکه ها را با الیاژهایی ارزان تر می رساند. طلا و نقره به صورت قالب هایی موسوم به شمش، هنوز هم در بانک هاب بزرگ، برای معاملات تجاری به کار می روند.

نقره

نقره از هزاران سال پیش شناخته شده بوده است. بعد از طلا، این فلز شکل پذیر ترین عنصر فلزی به شمار می رود. تا سال 1965 سکه های نقره ای در آمریکا دارای 90% نقره و 10% مس بودند؛ اما پس از آن فلز نقره را از سکه های رایج حذف کردند و ذخایر نقره ی موجود در بانک ها را به فروش رساندند. در گذشته از بخار نقره برای تولید آیینه استفاده می کردند که امروزه به جای آن از آلو مینیوم استفاده می شود. نقره در تولید داروهای ضدعفونی کننده ی چشم، گوش، بینی و گلو به کار می رود.

نقره به نور حساس است و از آن در ساخت فیلم های عکاسی استفاده می شود. کاربرد نقره در صنعت سینما بسیار گسترده است. همچنین نقره مهمترین هادی الکتریسیته است که در باتری، فیوز و قطعات الکتریکی به کار می رود.

پلاتین

پلاتین یک فلز خنثی است، یعنی با سایر عناصر ترکیب شیمیایی تولید نمی کند. چون ذخایر پلاتین بسیار اندک است، حتی از فلزی مثل طلا هم گران بهاتر است.

مقاومت پلاتین در برابر حرارت بسیار زیاد است، در نتیجه نقاط تماس در وسایل برقی را با پلاتین می سازند تا در برابر دماهای بسیار شدید ناشی از جرقه، مقاومت داشته باشد.
از دیگر موارد کاربرد این فلز، ساخت دهانه پاشنده ی سوخت ، در موتورهای جت، وسیله ای به نام "مبدل کاتالیزوری" در اتومبیل ها است که میزان آلودگی گازهای خروجی از موتور را کاهش می دهد. پلاتین یکی از بهترین فلزات است که در تولید تجهیزات دقیق آزمایشگاهی به کار می رود و به افزایش سرعت واکنش های شیمیایی کمک می کند. همچنین کاربرد پلاتین در دندانپزشکی به عنوان ماده ای پر کننده ی دندان، نشان می دهد که این فلز تا چه حد کاربردهای گسترده ای یافته است.
  




موضوع مطلب :

          
یکشنبه 91 اردیبهشت 3 :: 5:49 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی